Hjælp os med at besvare vores store studievalgsundersøgelse - og vind et sæt Airpods!

Søg uddannelse 👉

Mød en nyuddannet folkeskolelærer

Drømmer du om en fremtid som folkeskolelærer? Mød Luana, der er nyuddannet folkeskolelærer, og som her deler sine erfaringer med læreruddannelsen.

Mød en nyuddannet folkeskolelærer

Luana er nyligt uddannet folkeskolelærer fra Københavns Professionshøjskole med kompetencer til særligt at undervise i Engelsk og Musik samt børn i komplicerede læringssituationer (specialpædagogik).

Her i interviewet fortæller hun om sin tid som studerende, giver dig et par gode råd med på vejen og sætter kursen for, hvor fremtiden skal bære hende hen.


Luana arbejdede i en vuggestue i to år efter gymnasiet. Her fandt hun ud af, at hun gerne ville arbejde med børn som en del af sit uddannelsesvalg. Hun havde dog ikke lyst til at blive pædagog, da hun på daværende tidspunkt havde en forestilling om, at det var lidt for ensformigt.

I dag fortryder hun en smule, at hun ikke undersøgte nærmere, hvad hun kunne med en pædagoguddannelse, da man kan uddanne sig i forskellige pædagogiske retninger. Hun tænkte blot efter årene i vuggestuen, at nu var dét prøvet, og det var simpelthen for kedeligt. Derfor søgte hun ind på læreruddannelsen.

💡 Sådan er læreruddannelsen struktureret

Læreruddannelsen har en varighed af 4 år, hvor du får stor teoretisk indsigt og bliver klædt på til lærerarbejdet. Du får ligeledes masser af praktisk erfaring, ligesom du har mulighed for at give din læreruddannelse den faglige profil eller toning, du selv ønsker.

Læreruddannelsen består af:

  • Grundfagligheden (obligatorisk for alle lærerstuderende)
    • Fire grundfag
    • Valgfag
  • Undervisningsfag, der kvalificerer dig til at undervise i skolens fag
  • Integreret praktik
  • Lærerfaglig bacheloreksamen

Når du er færdig med din uddannelse, er du uddannet professionsbachelor som lærer i folkeskolen.

Som studerende på læreruddannelsen skal du i praktik på alle fire år af din uddannelse. I læreruddannelsen er praktikken en integreret del af de undervisningsfag, du læser.

Tiden som lærerstuderende

Luanas erfaring som studerende på læreruddannelsen har været, at det er meget op til én selv, hvad man gør det til. Hun mener, at man bør tænke over, hvad man gerne vil have ud af uddannelsen og tage ansvar for, at man når dertil.

"Jeg har set mange studerende, der har ’slacket’ sig igennem uddannelsen, og stadig er blevet lærere i dag. Så det er fuldstændig op til en selv, men jeg synes, at det kræver en enorm indsats fra ens egen side at blive en god lærer.

Dét indså jeg cirka halvandet år efter, jeg var gået i gang med uddannelsen. Jeg tænkte: ’Hvis jeg skal have noget ud af det her, så må jeg tage ansvar for min egen læring, stille krav til mine undervisere og stille spørgsmålstegn ved de ting, jeg ikke syntes er i orden’" lyder det fra Luana.

Luana pointerer desuden, at læreruddannelsen har udviklet hende rigtig meget. Blandt andet fordi hun indså, at det var hendes eget ansvar, om hun ville komme ud på den anden side som en god lærer.

Overvejelser inden uddannelsen

Luana gjorde sig nogle overvejeler inden hun startede på læreruddannelsen, som hun vil opfordre potentielle kommende lærerstuderende til også at gøre sig.

Man bør blandt andet gøre det klart overfor sig selv, at du man føler sig udfordret i arbejdet med børn, så er en uddannelse til folkeskolelærer nok ikke den ideelle uddannelsesretning. Luana var derudover meget bevidst om, at hun skulle være åben overfor at forstå og se verden på forskellige måder:

"Det duer ikke, at du er for snæversynet som lærer – du skal kunne se tingene fra mange vinkler. Du skal eksempelvis være virkelig god til at være opmærksom på, at du ikke lader dine politiske og eventuelt religiøse holdninger skinne igennem i din undervisning. Det er dog nok svært, hvis man inderst inde har svært ved at acceptere holdninger, der er markant anderledes fra ens egne," siger Luana.

Luana forsikrer desuden om, at man selvfølgelig gerne må have holdninger, men det er vigtigt at erkende, at ens holdninger ikke nødvendigvis er de rigtige. Det tror hun er vigtigt at give videre til børnene - at verden kan ses på mange måder.

Drømme og fremtidsplaner som uddannet lærer

Allerede da Luana stod med eksamenspapiret i hånden, var hun klar over, at hun ikke var helt klar til at skulle ud og undervise og varetage dét ansvar. Derfor har hun valgt at undersøge de videre uddannelsesmuligheder. I den forbindelse er Luana faldet over kandidatuddannelsen i Pædagogisk Sociologi.

Luana er ikke helt sikker på, hvad hun vil bruge uddannelsen til efterfølgende, men som hun siger så er der mange muligheder. Tiden må vise om det bliver som konsulent, lærer, søge en Ph.d. stilling eller lignende.

Vil du vide mere om dine job- og lønmuligheder som uddannet lærer?

Tjek vores Job & Løn sektion her

Gode råd til dig, der overvejer at læse til lærer

Da vi spørger Luana, om hun har nogle gode råd til andre, der overvejer at søge ind på læreruddannelsen, er hun ikke tøvende i sit svar:

"Jeg synes, at du skal tage et sabbatår eller to, hvor du måske snuser lidt til faget som lærervikar. Stil dig selv i undervisningssituationer og mærk efter om, det er det du vil? Og hvis du ikke tænker, at du har den rigtige mavefornemmelse, så spørg dig selv, hvorfor du har det sådan," lyder det fra Luana.

Det er en rigtig gode idé at slå koldt vand i blodet og erfare arbejdet selv på egen krop. Luana ville selv ønske, at hun havde brugt mere tid på at prøve nogle forskellige ting af, for at blive mere sikker i valget af uddannelse.

Find din uddannelse til lærer her


Annoncer