Hvis du går og drømmer om at blive pilot, så ved du sikkert allerede, at en pilot uddannelse er en selvfinansieret uddannelse, og du ved sikkert også, at uddannelsen ikke ligefrem ligger i de lave prisklasser. Men hvor meget koster en pilotuddannelse egentlig, og hvad er dine muligheder for finansiering af en pilotuddannelse? Vi giver dig svaret her.
Vi har nemlig allieret os med Anna Frost, der er Content Manager og Flyveinstruktør hos Center Air Pilot Academy (CAPA) i Roskilde. I løbet af dette interview vil Anna blandt andet gøre os klogere på, hvad en pilot uddannelse koster hos CAPA, og hvilke finansieringsmuligheder de tilbyder.
Bliv professionel pilot hos CAPA
Den familiedrevne flyskole Center Air Pilot Academy har mere end 30 års erfaring i at uddanne professionelle piloter til international luftfart. Flyskolen drives af piloter, der allerede er eller har været ude i den internationale luftfartsindustri.
Uddannelsen veksler mellem teoretisk og praktisk undervisning, hvor du blandt andet kan se frem til at blive undervist i en helt ny topmoderne flyflåde, der er købt og produceret i 2022, og simulatorer. Du afslutter din pilot uddannelse med et simulatorkursus, så du bliver rustet til at søge job som kommerciel pilot (Commercial pilot) i fremtidens luftfart.
Pilot uddannelse hos CAPA
Varighed: 24 måneder
Pris: 725.000 kr. + gebyrer
Finansiering: Selvfinansieret
Økonomi: Berettiget til forhøjet SU
Som Anna Frost forklarer, ruster pilotuddannelsen hos Center Air Pilot Academy de unge aspiranter til en fremtidig karriere som professionel pilot:
"Med den integrerede pilotuddannelse hos Center Air Pilot Academy får man en række certifikater, deriblandt et CPL, som står for Commercial Pilot License. CPL er nemlig også det, man skal bruge, for at kunne søge et job i kommerciel flyvning," lyder det fra Anna Frost.
Realiser dine pilotdrømme med CAPA Kredit
Hos CAPA behøver du ikke sidde med ondt i maven over, hvordan du får råd til at udleve dine drømme som professionel pilot. Her har du nemlig mulighed for at få tilbudt hjælp til finansiering af din pilotuddannelse via CAPA Kredit:
"Fordi vi er en veletableret skole, som har en god økonomi, har vi mulighed for at tilbyde CAPA Kredit, hvor vi kan hjælpe til med finansiering af uddannelsen ved, at man optager et lån direkte gennem CAPA Kredit," forklarer Anna Frost.
Der er dog en række krav til dig, hvis du ønsker at gøre brug af denne muligheder, lyder det supplerende fra Anna, inden hun uddyber de krav, man skal opfylde, for at komme i betragtning til et lån via CAPA Kredit:
- Du skal have bestået optagelsesprøven hos CAPA
- Du skal have en EASA Class 1 Medical
- Du skal kunne stille med en egenbetaling på mindst 150.000 kr.
- Du skal kunne stille sikkerhed for kr. 200.000 eller godkendt kaution
- Du skal tegne gyldig Loss of License og en gruppelivsforsikring ved studiestart.
Som Anna Frost fortæller os, oplever mange, der har en drøm om at blive pilot, at de ikke kan få finansieret uddannelsen via et banklån, da mange banker af forskellige årsager har været nødsaget til at skrue ned for udlån.
Her kan CAPA Kredit være et oplagt alternativ, og hvis du er i tvivl om dine muligheder, står CAPA klar til vejledning og rådgivning om en skræddersyet finansieringsplan, så det ikke er økonomien, der sætter en stopper for at realisere din pilotdrøm. Finansieringen er baseret på en individuel kreditvurdering og vil blive tilrettelagt efter netop dine forhold.
✈ Læs mere om pilotuddannelsen hos CAPA
Uanset hvilken finansieringsmulighed du vælger, opfordrer Anna Frost til, at man ser pilotuddannelsen som en investering i sig selv og ens fremtidige karriere:
"Det er ingen hemmelighed, at man som færdiguddannet pilot har stiftet en gæld, nu hvor uddannelsen er selvfinansieret. Hos CAPA opfordrer vi dog til, at man tænker på uddannelsen som en investering, for på et eller andet tidspunkt skal man selvfølgelig nok komme ud i job og dermed få mulighed for at afdrage på sin gæld," lyder det uddybende fra Anna Frost.
Kom tæt på dine kommende kolleger med CAPA Campus
Anna Frost fortæller desuden, at man som pilotaspirant hos CAPA hos mulighed for at bo på skolens campus. Som Anna fortæller: "Mange elever vælger at bo på skolen under deres uddannelse, da dette bidrager til et stærkt netværk og gode kammerater, men også giver anledning til at læse sammen med og få hjælp af sine medstuderende."
Her skaber man altså netværket til sine fremtidige kollegaer. En anden fordel ved denne løsning er den økonomiske fordel. Der er nemlig tale om studievenlige priser, og du har mulighed for at "være til rådighed" overfor din uddannelse og få den fulde oplevelse med pilotuddannelsen hos Center Air Pilot Academy.
Kan jeg blive pilot
Med det økonomiske aspekt på plads sidder du måske stadig tilbage med spørgsmål om, om du overhovedet kan blive pilot? Anna Frost fortæller, at de hos Center Air Pilot Academy ofte møder nogle fordomme eller antagelser, der gør, at man har sine tvivl om, hvorvidt man kan blive pilot eller ej.
"Hos CAPA oplever vi, at mange på forhånd har afskrevet muligheden for - og drømmen om - at tage en pilot uddannelse af den ene eller den anden årsag, specielt når vi taler med folk, der ikke har undersøgt så meget om pilotuddannelsen endnu," lyder det fra Anna Frost.
Hvis man har en pilot i maven, sidder man måske med spørgsmål såsom "Kan man blive pilot hvis man har briller?" eller "Kan man blive pilot hvis man er farveblind?". Netop de spørgsmål belyser Anna Frost her.
"Man kan sagtens tage en pilot uddannelse, selvom man bruger briller. Der er selvfølgelig nogle margener, fordi man skal have et årligt Medical Class 1. Disse margener for syn og styrke er i øjeblikket max +/- 5. Det skal blot skrives ind i ens certifikat, og de eneste ekstra krav er selvfølgelig, at man skal bruge sine briller, og så skal man have et par ekstra briller med," forklarer Anna Frost. Udover det nævnte vedrørende ens syn, skal ens årlige Medical Class 1 vise, at man er almindelig sund og rask og egnet til at udøve flyvning.
Anderledes ser det desværre ud, hvis man er farveblind. Anna Frost forklarer nemlig, at man ikke må/kan tage en pilotuddannelse, hvis man er farveblind.
Har du en pilot i maven?
Udover de nævnte fordomme og antagelser forklarer Anna Frost, at de hos Center Air Pilot Academy også oplever, at folk har en antagelse om, at man skal være et matematisk geni og have høje karakterer fra eksempelvis folkeskole og gymnasium. Dette er dog ikke tilfældet, opklarer Anna.
"Det er for det første ikke påkrævet, at man har en gymnasial eksamen for at starte på en pilot uddannelse. Vi opfordrer til det, og det gør vi af forskellige årsager. Dels fordi nogle luftfartsselskaber stiller det som et krav, men også i forhold til modenhed og kompetenceopbygning, som man kan tilegne sig gennem en gymnasial uddannelse eller lignende. Derudover er det et krav, at man skal være fyldt 18 år for at starte på en pilot uddannelse, og det er alene for at man kan erhverve sig CPL," uddyber Anna Frost.
Desuden er det som sagt ikke tilfældet, at man skal være et matematisk geni. Man skal blot kunne basal hovedregning, og med sig på uddannelsen får man også en masse tips og tricks, gode råd og huskeregler med sig, man kan gøre brug af, når man skal anvende hovedregning i arbejdet som pilot. Endvidere er det et krav, at man har engelske kundskaber, der er svarende til 9. klasse.
✈ Læs mere om pilotuddannelsen hos CAPA
Karrieremuligheder efter endt pilot uddannelse
Generelt har du rigtig gode karrieremuligheder, når du er færdig med din pilot uddannelse. Anna Frost fortæller os, at der på nuværende tidspunkt, og i den nærmeste fremtid, generelt er høj pilot-mangel, hvorfor der er gode udsigter til at komme i job - også som nyuddannet. Du har desuden mulighed for at gå i flere forskellige retninger:
"Der er rigtig mange muligheder at gå i den internationale luftfartsindustri når man er færdiguddannet pilot. Man kan for eksempel vælge en fremtid som kommerciel pilot, hvor man flyver passagerer til deres charterdestination eller lignende. Derudover kan man eksempelvis også vælge at tage til Maldiverne og flyve vandflyver eller noget helt tredje. Den integrerede pilotuddannelse åbner mange muligheder både på kort og på lidt længere sigt," forklarer Anna Frost.
Fremtiden som pilot
- Kommerciel pilot i et luftfartsselskab (F.eks. SAS)
- Fragtflyvning af gods (Mærsk Cargo)
- Taxa og charterflyvning
- Pilot på business jets
- Flyveinstruktør
Udover de nævnte muligheder er der også gode muligheder for at videreuddanne sig. Hvis du gerne vil være flyveinstruktør, er dette for eksempel en videreuddannelse. Derudover kan man også tage videreuddannelse inden for forskellige genrer og erhverve sig forskellige certifikater.
Det er fastlagt på verdensplan, at man som kommerciel pilot skal gå på pension som 65-årig. Der er videreuddannelse også en oplagt mulighed, for som Anna Frost forklarer, er man ikke limiteret af den grund:
"Når man når pensionsalderen, er der stadig mange muligheder for en lang og god karriere. Det kan f.eks. være som instruktør, man kan komme på flyveskole og undervise i skoleflyvning, simulatorflyvning osv. Derudover kan det også være, at man bare er tosset med luftfart og gerne vil fortsætte inden for luftfartsindustrien, men gerne vil lave noget andet, som eksempelvis en mere administrativ rolle eller lignende," lyder det afsluttende fra Anna Frost.
Få kontoret med den bedste udsigt
Uanset om man netop har afsluttet pilotuddannelsen eller allerede har mange års erfaring som pilot, åbner luften dermed op for en bred vifte af spændende muligheder. Når man træder ind i pilotens verden, bliver man en del af en branche, hvor udfordringer og eventyr venter.
Nyuddannede piloter kan se frem til at opbygge deres erfaring og viden, der senere vil gøre det muligt at avancere i deres karriere. Samtidig åbnes der mange døre for erfarne piloter, der senere i karrieren ønsker andre muligheder for job i luftfartsindustrien.
Lyder en pilot uddannelse som noget for dig?
Få en teoretisk og praktisk uddannelse, der giver dig adgang til det bedste kontor, du kunne forestille dig