Case Competitions er et hot topic i øjeblikket, og det bliver mere og mere populært blandt unge studerende at deltage i de tværgående konkurrencer, der forsøger at bygge bro mellem studerende og erhvervslivet.
Visionen bag Case Competitions er at give studerende en unik mulighed for at anvende teori fra deres studier og afprøve deres talenter til at løse virksomhedsnære problemstillinger.
Det er derfor oplagt for dig, der ønsker at bruge det, du har lært gennem studiet i praksis samtidig med, at du skaber sjove, lærerige oplevelser med andre studerende.
Forstå konceptet bag Case Competitions
Case Competitions er din mulighed som studerende for at få en lille smag på virkeligheden og et indblik i nogle af de aktuelle problemstillinger, som moderne virksomheder forholder sig til hver eneste dag.
Sammen med andre studerende kan du tilmelde dig alene eller som hold og deltage i diverse Case Competitions, hvor det bliver jeres opgave at agere som konsulenter og udarbejde samt præsentere løsningsforslag til virksomhedens fremlagte problemstilling.
I dag findes der et hav af forskellige Case Competitions, som udbydes af studenterorganisationer på universiteter, fagforeninger eller danske virksomheder. Konkurrencerne er som regel tilgængelige for alle, og du behøver derfor ikke at være tilknyttet et bestemt universitet eller fagforening for at kunne deltage.
De fleste Case Competitions har et overordnet tema eller en bestemt målgruppe, for hvem konkurrencen vil være relevant. Det kan fx være kommunikationsstuderende, jurastuderende eller ingeniører. På den måde kan du som studerende tilmelde dig den Case Competition, der er relevant for lige netop din studieretning eller dét, du interesserer dig for.
I slutningen af forløbet udkåres en vinder, og der vil som oftest være en præmie til vinderholdet. Det kan enten være i form af et større pengebeløb, en middag eller invitationer til virksomhedsevents m.v.
Vores mål er, at de studerende skal blive i stand til at knække koden til virkelighedsnære problemstillinger indenfor en komprimeret tidsramme. Den måde at arbejde på læner sig meget op ad Management Consulting, og det kan derfor være en god læring og investering for dem, der drømmer om en karriere i konsulentbranchen.
- Simone Harring, CBS Case Competition
Hvad får du ud af deltage i Case Competitions?
Der er mange gode grunde til, at du bør deltage i en Case Competitions. Udover, at du får en anderledes og sjov oplevelse i forbindelse med din studietid, så vil du også opleve, at Case Competitions er en ideel mulighed for at omsætte teori til praksis, netværke med relevante personer fra erhvervslivet og få indblik i aktuelle problemstillinger.
Her kan du læse mere om, hvad du helt konkret kan få ud af deltage i Case Competitions.
1. Mulighed for feedback og sparring med erhvervsaktive
Flere unge studerende efterspørger mere feedback og sparring i undervisningen på universiteterne i dag. Her er Case Competitions et godt format eller alternativ til at modtage konkret sparring og én til én-samtaler med vejledere eller erhvervsaktive personer i forhold til de ideer og løsninger, som du og dit hold er kommet op med.
2. Indblik i aktuelle problemstillinger fra erhvervslivet
Med Case Competitons får du mulighed for at arbejde med real life-business cases og bidrage til at løse nogle af de problemstillinger, som moderne virksomheder dagligt står overfor. Du får dermed adgang til materiale, som du ellers ikke ville få indblik i, og du får mulighed for at arbejde og dykke ned i komplekse problematikker fra det danske og internationale erhvervsliv.
En forudsætning for, at danske virksomheder kan skabe fremtidig vækst er, at de har adgang til kvalificeret arbejdskraft. Ved at deltage i Case Competitions opnås en række vigtige erhvervsrelevante kompetencer, som er stor efterspørgsel på hos danske virksomheder, så i den sammenhæng spiller Case Competitions en vigtig rolle.
- Anders Wils, Industriens Fond
3. Muligheden for at omsætte teori til praksis
Case Competitions handler om at kunne omsætte teori til praksis, og det er rigtig god mulighed for at bearbejde den viden, du tilegner dig i forbindelse med dit studie. Det er en god øvelse og ved at træne, hvordan du anvender faglig teori fra undervisningen i praksis, kommer du også til at stå stærkere, når du skal ud på arbejdsmarkedet.
4. Unikke muligheder for networking med erhvervsprofessionelle
Arrangørerne bag Case Competitions lægger stor vægt på, at netværksmulighederne er én af de gode grunde til at deltage.
Case Competitions har til formål at bygge bro mellem de studerende og virksomhederne, og her er netværksdelen helt essentiel i forhold til at koble nysgerrige, talentfulde unge med erfarne erhvervsprofessionelle fra danske og internationale virksomheder.
Case Competitions er altså en oplagt mulighed at udvide dit professionelle netværk med både ligesindede studerende, vejledere fra studiet eller erhvervsaktive, og du er derfor vigtigt, at du er åben, imødekommende og opsøgende som deltager.
Det er en vigtig prioritet for os, at der er afsat tid til konkret sparring ved hver Case Competition. Vi gør derfor meget ud af at facilitere den netværksskabende del ved at give deltagerne mulighed for at tale med de vejledere og virksomheder, der har været med. Det er vigtigt for os at sikre, at de studerende får feedback på deres arbejde.
- Linea Bering, Djøf
5. Bliv klogere på dine egne styrker og svagheder
Når du arbejder med din fremlagte case og samarbejder med dine holdkammerater, lærer du ikke blot meget om virksomhedsnære problematikker eller dine holdkammerater, men du bliver også meget klogere på dig selv.
Du lærer dig selv bedre at kende, når du arbejder sammen med andre, og du finder ud af, hvad du er god til samt, hvor du måske er mindre stærk.
Det er en læring, som du også vil kunne trække på i forbindelse med i dit studie eller i din fremtidige karriere.
6. Land dit næste studiejob
Det sker ofte, at studerende fortæller, at deres deltagelse i Case Competitions blev en direkte billet ind i en virksomhed og i et nyt studiejob.
Netværksdelen kan dermed også være en oplagt chance for at præsentere dig for en potentiel fremtidig arbejdsgiver – og vinder dit hold eller gør du dig særlig bemærket for dit arbejde, kan det være, at virksomheden hiver fat i dig, før du når at tage kontakt til dem.
Er du blevet klogere på, hvad Case Competitions går ud på, og har du måske endda fået mod på selv at deltage? Det er super god mulighed og investering i din fremtidige karriere – desuden er det helt gratis, og det eneste du sætter til rådighed, er din egen tid.
Se vores ultimative guide over Case Competitions for at danne dig et overblik over dine muligheder, eller læs vores 5 gode råd, hvis du overvejer at deltage i en Case Competition.