- Michael Skalski
- Ansat siden 2018
- Cand.it i IT-Ledelse
-
Kan du kort beskrive det forretningsområde, du beskæftiger dig med og dine primære arbejdsopgaver?
Jeg sidder til dagligt i kontoret Procesautomatisering i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, som er ansvarlig for leverance af RPA (Robotic Process Automation) og forskellige AI løsninger til hele Skatteforvaltningen. Mine primære opgaver som Proceskonsulent består i at være PO (Product Owner) for de opgaver, som vi får ind til kontoret.
Det betyder, at jeg skal facilitere en del møder, hvor vores forskellige samarbejdspartner skal informeres om opgaven og de ligeledes har mulighed for at være behjælpelige i, hvordan vi strukturerer den korrekte løsning for kunden. Derudover er det min opgave at dokumentere vores løsninger, som blive udarbejdet ved bl.a. procesdiagrammer og procesbeskrivelser. Dokumentationen anvender vores RPA-udvikler til at konstruere en løsning, og derfor er det vigtigt, at dokumentation er på plads og at vi har fået de rette godkendelser og data fra vores samarbejdspartner.
-
Hvad er de mest spændende og udfordrende opgaver i dit job?
Jeg arbejder til dagligt med leverancer af RPA-løsninger til hele Skatteforvaltningen. En af de mest spændende og udfordrende opgaver ved mit arbejde er samarbejdet med andre kontorer i vores styrelse. Vi har rigtig mange interessenter, som vi skal arbejde sammen med for at sikre os de rette systemadgange, og at datainput- og output er korrekt jf. lovgivning og databeskyttelse.
Ligeledes er det også yderst spændende og udfordrende at få et overblik og en forståelse for de forretningsprocesser, som ønskes automatiseret. Det er yderst krævende at forsøge at forstå en forretningsproces, som man aldrig har set eller udført før og efterfølgende automatisere processen.
-
Hvordan bruger du din uddannelse i din nuværende stilling?
Jeg er uddannet cand.it i IT-Ledelse, hvor der har været fokus på bindeleddet mellem forretningen og IT. Forretning og IT er to perspektiver, som skal fungere sammen, og som ikke kan stå alene hver for sig. Derfor har min uddannelse gavnet mig meget i forhold til at have en forståelse for begge perspektiver og ikke kun tale et teknisk sprog, men også hvordan IT kan anvendes forretningsmæssigt.
Dernæst er der også mange begreber, jeg kan tage med mig fra min uddannelse så som Business Cases, AS-IS og TO-BE Swimlane diagrammer, Interessentanalyser, Change Management osv., som har givet mig et fællessprog i mit job.
-
Hvad er de tre vigtigste ting for dig i dit arbejde hos Udviklings- og Forenklingsstyrelsen?
En af de vigtigste ting for mig og mit arbejde er at være en del af en arbejdsplads, som er fleksibel iht. arbejdstider. Der er ikke en fast ramme som f.eks. 8-16, men jeg har mulighed for at møde senere og gå senere, hvis der er behov for det.
En anden ting, som er vigtig for mig og mit arbejde, er at have kollegaer, både i kontoret men også udenfor kontoret, som er utrolig dygtig fagligt. Når man har så mange kontaktflader til dagligt, er det yderst vigtigt, at man har kollegaer, som er speciellister indenfor et bestemt område, som gør ens arbejde sjovere.
En tredje ting er den utrolig gode og afslappede kultur i styrelsen. Der er tid til også at være de mennesker, som vi er og tage en pause fra vores arbejde, når der er brug for det. Så er der tid til et spil bordfodbold (som vi går rigtig meget op i), hvor der mulighed for at lade sine batterier op, så man efterfølgende kan gøre et godt stykke arbejde.
-
Hvorfor er Udviklings- og Forenklingsstyrelsen en attraktiv arbejdsplads?
Der bliver gjort meget ud af, at dem, som arbejder der, har en følelse af ansvar. Både overfor dem selv som medarbejder, men ligeledes et samfundsmæssigt ansvar overfor borgerne. Vi skal sikre os, at skattesystemet fungerer rent IT- og datamæssigt, og det i sig selv er en spændende og kompleks opgave.
Dernæst er det en arbejdsplads, som accepterer, at vi også er mennesker med et liv ved siden af, og det er derfor vigtigt, at der er balance med ens arbejde og fritid.
Læs mere om Udviklings- og Forenklingsstyrelsen