I denne guide giver vi dig det fulde overblik over mulighederne og guider dig fra valg af uddannelse til drømmejobbet.
Du får svar på, hvordan fremtidsudsigterne er i brancherne, hvad du kan blive, hvad det kræver at score et af de eftertragtede jobs og meget mere.
En fremtid inden for kommunikation, medier og markedsføring er eksempelvis for dig, der har talent for at:
- Trylle med ord og billeder, der får modtageren til at handle
- Udvikle unikke idéer til at kommunikere dit budskab
- Bygge broer mellem alt fra håndværkeren til direktøren
For at komme foran de op til 400 ansøgere, der er til de eftertragtede kommunikationsjobs og score drømmejobbet som nyuddannet, skal du også være god til sprog og kunne håndværket. Derfor er det i mange tilfælde et must, at du har haft et studiejob og helst også har været i praktik i studietiden.
Det viser din kommende arbejdsgiver, at du kan sætte handling bag teorierne og buzzwords i lige præcis den del af branchen, du drømmer om at skabe din karriere i.
Er du fremtidens kommunikationschef, marketingguru eller spindoktor?
I denne karriereguide giver vi dig overblikket over dine muligheder, hvis der er en af de jobtitler, du drømmer om at skrive på cv’et i fremtiden.
Klik dig rundt imellem de forskellige områder og bliv klog på, hvad du kan blive, hvordan fremtidsudsigterne er, og hvad du kan forvente i løn.
Potentielle karrieremuligheder
Herunder ser du et udpluk af nogle af de mest almindelige jobs/stillingsbetegnelser inden for kommunikation, medier og markedsføring.
- Kommunikationsmedarbejder
- Marketingassistent
- Journalist
- Presserådgiver
- Webredaktør
- Manuskriptforfatter
- Producer
- Marketing koordinator
- Kommunikationsrådgiver
- Pressekonsulent
- Redaktør
Hvad findes der af job i kommunikationsbranchen?
Vil du arbejde med kommunikation, er der mange muligheder.
Det gælder uanset, om du vil arbejde i en virksomhed, en offentlig organisation eller på bureau. Fælles for dem alle er, at du kommer til at arbejde med skriftlig kommunikation til både interne og eksterne målgrupper.
Du vil ofte arbejde med både online og trykte medier som for eksempel:
- Nyhedsbreve og kundemagasiner eller personaleblade
- Hjemmesider og sociale medier
- Pressemeddelelser og forskellige artikelformater
- Kampagner og markedsføringsmateriale
Som ansat i et kommunikationsjob er du ofte både praktiker og strategiker. Foruden det skriftlige kommunikationsarbejde og rådgivning, skal du derfor også have styr på målgruppeanalyser.
Evnen til at spotte emner, der har betydning for organisationens eller virksomhedens bundlinje og omsætte dem til konkrete kommunikationsstrategier, som du omsætter til effektiv og målrettet kommunikation, vil desuden bringe dig i høj kurs til et job i kommunikationsbranchen.
Hvad er fremtidsudsigterne og lønnen i et kommunikationsjob?
Der er generelt stor konkurrence om de kommunikationsjob, der er, og du skal være forberedt på at kæmpe for at finde dit første job i kommunikationsbranchen. Som udgangspunkt er der dog gode jobmuligheder omkring København for dig med en kommunikationsuddannelse, mens udbud og efterspørgsel er noget mindre i resten af Danmark.
Som ansat i kommunikationsbranchen er der stor forskel på lønnen afhængigt af, hvor i landet du bor, hvilken uddannelse du har og ikke mindst, om du er ansat i den private eller den offentlige sektor.
Find din uddannelse inden for kommunikation her
Find din karrierevej i mediebranchen
Et job i mediebranchen er for dig, der vil være skærmtrold, dybdeborende journalist, filmskaber, spindoktor eller noget helt femte inden for journalistik, film og medier. Fælles for dem alle er, at de kræver et stort talent indenfor din niche og et personligt drive ud over det sædvanlige.
Som journalist- eller medieuddannet kan du finde arbejde hos:
- Dagblade, lokalaviser eller magasiner
- Radio- og TV-stationer som f.eks. DR
- Nyhedsbureauer og andre typer af bureauer
- Politiske organisationers og virksomheders presseenheder
I alle dele af mediebranchen kommer du til at arbejde med deadlines, der ikke kan rykkes, og du vil ofte have lange arbejdsdage såvel som arbejdstider, der skifter med de aktuelle dagsordener.
Til gengæld er du med, når der sker noget stort - og produktet af din indsats når ud til mange. Særligt i filmbranchen skal du være forberedt på at skabe din egen vej i en verden, hvor du går fra produktion til produktion - og hvor det personlige netværk er vejen til succes.
Hvad er lønnen og fremtidsudsigterne for journalister og mediefolk?
Som nyuddannet er det svært at bryde isen til mediebranchen, og mange arbejder først freelance, i vikariater, på deltid eller endda gratis i begyndelsen for at opbygge et personligt netværk. Som udgangspunkt er der flest journalistjob og mediejobs i København. I følge Arbejdsmarkedsstyrelsen er fremtidsudsigterne for TV-producere dog bedst i Nordjylland.
Lønnen i dit første job afhænger af dine ansættelsesforhold og ikke mindst hvilken del af mediebranchen, du kommer ind i.
Generelt er lønnen lavest blandt nyuddannede fotografer og mediegrafikere, mens producere, tilrettelæggere og produktionsmedarbejdere er de grupper, der trækker Dansk Journalistforbunds lønstatistik for dimittender op.
Find din uddannelse i journalistik og medier her
Få en god start på din marketingkarriere
Markedsføring er faget for dig, der kan lide tal og drømmer om en karriere med målrettet kommunikation, der gør din arbejdsgivers produkter uundværlige for målgruppen.
Du vil få en dynamisk hverdag, hvor du arbejder med planlægning, udarbejdelse og gennemførsel af forskellige kampagner og marketingtiltag. Mange marketingmedarbejdere arbejder også med:
- Sociale medier
- E-mail markedsføring
- SEO og SEM
Derudover er der stadig job at finde inden for reklamebranchen. Uanset hvilken retning, du tager din marketing karriere i, skal du være kreativ og passioneret - og du skal trives i et miljø med stor konkurrence, hvor der er konstante krav til dine præstationer fra kunder og arbejdsgiver.
Få styr på fremtidsudsigter og lønnen for marketinguddannede
Som i kommunikations- og mediebranchen er konkurrencen også stor for dig, der drømmer om en marketing karriere. Du skal derfor være forberedt på at arbejde dig op og på at netværke dig til drømmejobbet. Det gælder særligt for dig, der vil have foden inden for på et reklamebureau.
For marketingmedarbejdere er jobmulighederne bedst i København og i Midtjylland, mens der er langt mellem de gode jobs som reklamekonsulent uanset, hvor i landet du bor. Samtidig er der store lokale udsving i lønnen for nyuddannede, der arbejder med markedsføring af salg.
Dine muligheder for at ende i den høje ende, afhænger af din uddannelse, og hvor i landet du finder dit marketing job.
Find din marketing uddannelse her
Få mere inspiration til din vej ind i kommunikationsbranchen
Vi håber, at denne karriereguide har givet dig blod på tanden og modet til at gå efter dit drømmejob inden for medier, kommunikation og markedsføring. Held og lykke på din vej til medie- og kommunikationsbranchen!