Mød en pilot
Mød Luca på 24 år, der i 2015 blev uddannet integreret pilot, ved Center Air Pilot Academy i Roskilde og i dag arbejder hos Ryanair. Læs hvad han har at fortælle om sin uddannelse, og om det at være færdiguddannet pilot.
Navn: Luca Hjorth Censi
Alder: 24 år
Uddannelse: Integreret pilotuddannelse
Hvor lang tid tager det at blive pilot?
Det afhænger meget af hvor ivrig du er for at blive færdig og hvilken pilot uddannelse du har valgt. Jeg valgte den, der hedder integreret pilotuddannelse, hvilket vil sige at man først får sit certifikat når man er færdig.
Det tog mig ca. 21 måneder at blive færdig med min pilotuddannelse, til sammenligning klarede min storebror det på lige knap et år. Hvor lang tid det tager er forskelligt, fordi der er noget teoriforløb, som er lidt intenst, og de fleste vælger ikke at flyve, imens de læser teori. Men hvis du flyver imens, så kan du gøre din uddannelse færdig hurtigere.
Hvorfor valgte du uddannelsen til pilot?
Det har været en drøm siden jeg var en lille knægt, jeg har altid rejst meget og boet i forskellige lande og fået det med at rejse ind under huden. Så det har altid været noget, jeg ikke nødvendigvis har troet på ville blive realiseret, men som jeg altid har drømt om. Men efter jeg havde været i militæret, vidste jeg ikke hvad jeg skulle, og så undersøgte jeg mulighederne og det kunne godt lade sig gøre at blive pilot, mod betaling selvfølgelig.
Så jeg valgte det, fordi at det har været min drøm fra at jeg var barn, men også på grund af udsigter til en god løn og muligheden for at se nogle fede steder rundt omkring i verdenen.
Hvordan var dit uddannelsesforløb?
Det var intenst, det tog meget af min tid. Uddannelsen kræver alle 7 dage af ugen, så der er ikke noget der hedder weekender. Man kan jo flyve alle ugens dage og teori kunne også sagtens ligge om søndagen. Så det kræver noget entusiasme og vilje til at gennemføre. Man skal gide at lære og få nye indtryk ind, for det er jo ikke noget man har haft med at gøre før i sit liv, det er en meget specifik branche. Så det var et intenst forløb, men også rigtig sjovt.
Hvad er det bedste ved at være uddannet pilot?
At jeg kan tage ned i flyveklubben, leje et fly og flyve en tur. Lige nu, er det dét, at jeg kan tage ud og leje et fly, ligesom andre lejer en bil, og så flyve en tur over København, eller hvad jeg nu har lyst til.
Så er det at være pilot jo også ret prestigefyldt, så det er meget fedt at kunne sige, at man er uddannet pilot.
Hvad er det mest udfordrende ved at være pilot?
Du skal kunne holde mange bolde i luften samtidig og holde et overblik. Det kan godt være udfordrende, især hvis du ikke er vant til at arbejde på den måde. Der er ikke meget plads til fejl, små fejl måske, men ikke nogen der påvirker flyvningen. Der kan jo ske en masse imens du flyver, men du bliver trænet i krisesituationer, så hvis uheldet skulle være ude, så er du godt trænet til at håndtere det. Men at holde hovedet koldt og bevare overblikket i situationer der kræver det, kan være ret hårdt. Mange mennesker, der ikke ved noget om fly og at flyve, kigger ind i cockpittet og siger; “ej hvor er der mange knapper”, det er der også, og som pilot skal du kunne finde ud af, at bruge dem allesammen. Du skal kunne dit stof.
Har du nogle gode råd til andre, der overvejer at gå samme vej som dig?
Hvis du drømmer om at flyve et fly, så er der ingen grund til ikke at undersøge muligheden nærmere. Men det første du skal undersøge, er dit eget helbred og din økonomiske situation. Det koster nemlig 700.000 kr. at blive pilot i Danmark. Du skal fysisk set være i god form, du må godt have briller og andre småting, men du må f.eks. ikke være farveblind. Du skal altså igennem et større lægetjek for at blive godkendt. Så det er vigtigt at få styr på det først.
Hvordan er jobmarkedet for piloter her i Danmark? og indenfor hvilket område får man, som pilot, generelt job henne?
Jobsituationen er, at der er mangel på piloter. Problemet er bare, at som ny pilot, så er du i en situation hvor alle arbejdsgivere søger efter piloter med erfaring. Men uden at have haft et job, så får du jo ikke den erfaring. Så, som situationen ser ud lige nu, så har du som nyuddannet pilot størst chance for at få job, hvis du kan betale dig til flyvetimer. Der er nogle firmaer, der ansætter helt nye piloter som f.eks. det Irske Ryanair og det danske Jet Time. Det er altså til at finde job som nyuddannet pilot, men man skal være tålmodig.
Området du kan få job i synes jeg er lidt underordnet, som pilot. Du vil jo bare gerne flyve, om det er at flyve med last eller passagerer, charter eller almindelige ruter, det er hip som hap. Men der er som regel størst efterspørgsel på piloter til passagerfly. Flere og flere mennesker er nemlig begyndt at rejse med fly, og på den måde er efterspørgslen på piloter, i den branche, steget.
Har du en forestilling om at mange piloter finder job udenlands?
Ja, rigtig mange, der er ikke så mange danske flyselskaber længere, der findes kun SAS, Jet Time og nogle andre små selskaber. Mange danske piloter søger derfor udenlands, specielt hvis de ikke er bundet af ægtefælle og børn. Der er f.eks. rigtig mange danske piloter der starter job hos de Irske Ryanair, som jeg også har gjort. Fordi de, som nævnt, tager nyuddannede piloter ind, og så er det en god måde for piloterne, at få fløjet en masse og opnå erfaring på. Det skal dog siges, at der er jobmuligheder i Danmark, det kræver bare lidt mere.
Hvad er dine planer for fremtiden?
Flyve en masse og når jeg så har fløjet nogle år, så rykke videre til noget større eller en anden type. Jeg vil også gerne ud og se en masse, så jo flere lande jeg kommer til at flyve til, jo bedre.
Lyder en fremtid som pilot som noget for dig? Kontakt Center Air Pilot Academy