- Morten Jacobsen
- 53 år
- Ansat siden 2015
-
Maskiningeniør, HD i Organisation
-
Kan du kort beskrive det forretningsområde, du beskæftiger dig med og dine primære arbejdsopgaver?
Jeg sidder i vores energiafdeling og beskæftiger mig primært med biogasprojekter. På biogasprojekterne har jeg foruden min rolle som projektleder også en rolle som biogasekspert. Som biogasekspert rådgiver jeg alle vores kunder omkring det at bygge nye biogasanlæg, herunder valg af udstyr og teknologi og omkring selve gennemførelsen af projektet. Da jeg af titel er seniorprojektleder, agerer jeg også projektleder på større projekter rundt om i andre afdelinger, da projektledergerningen isoleret set er en ret bred disciplin, der ikke nødvendigvis behøver at være fagspecifik.
-
Hvad er de mest spændende og udfordrende opgaver i dit job?
Jeg synes jo som helhed, at mit job er spændende og udfordrende, men jeg må sige, at jeg for alvor bliver motiveret af de projekter, der indeholder en høj grad af kompleksitet. Det tænder den faglige gnist i mig, og det er ofte den type af projekter, hvor ens projektlederevner for alvor kommer på prøve. Her får jeg nemlig for alvor lov til at dykke helt ned i det faglige i form af forskelligartede og til tider svære opgaver. Derudover finder jeg også det menneskelige aspekt af mit arbejde enormt spændende, og på komplicerede projekter er det vigtigt, at jeg formår at have hånd i hanke med de mange interessenter, der skal koordineres imellem – så hele ledelses- og stakeholder management-delen er også klart noget af det, jeg finder såvel udfordrende som interessant.
-
Hvordan bruger du din uddannelse i din nuværende stilling?
Jeg er uddannet maskiningeniør, og min uddannelse anvender jeg i de biogasprojekter, hvor projektering indgår. Derudover har jeg en HD i organisation, som jeg trækker på i min rolle som projektleder. Generelt må jeg dog sige, at mine uddannelser selvfølgelig har givet mig en basal og uundværlig grundforståelse, der danner grundlaget for min faglighed, men meget af den viden, jeg besidder i dag, har jeg tilegnet mig gennem årene, efter jeg kom ud på arbejdsmarkedet.
-
Hvad er de tre vigtigste ting for dig i dit arbejde hos Sweco?
De mange muligheder
Da Sweco er så stor en virksomhed, er der flere muligheder for at anvende sine kompetencer inden for andre områder, end der hvor ens kernekompetencer ligger. På den led har jeg større bevægelsesfrihed i mit arbejde, da jeg har en bred faglighed, jeg kan trække på. Det betyder i sidste ende, at jeg kan byde ind på forskellige typer af opgaver, og er jeg altid koblet på en opgave eller projekt, er der større sandsynlighed for, at jeg kan beholde mit job.
Godt arbejdsmiljø, både fysisk og psykisk
I Sweco har vi generelt store, lyse lokaler, hvor man også har gode muligheder for at vælge alternativer til den traditionelle skrivebordsplads; man kan egentlig sidde eller stå og arbejde lidt der, hvor man har lyst i situationen. Desuden har vi en meget uformel omgangstone og højt til loftet. Jeg kan altid gå til en kollega eller en leder og få en fordomsfri og åben snak. Og så synes jeg, at jeg er omgivet af rigtig flinke og dygtige kolleger og ledere. Det bidrager alt sammen til både et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø.
Stor fleksibilitet og selvstændighed
Jeg har en enorm frihedsgrad i min hverdag, og jeg tilrettelægger som oftest selv min uge – selvfølgelig så den overordnet flugter med afdelingens strategi og de projekter og opgaver, der nu ligger. Men i Sweco får man tildelt meget ansvar, og man får så også tilsvarende stor frihed.
-
Hvorfor er Sweco en attraktiv virksomhed for dig at arbejde i?
Sweco er den store, lille virksomhed, som jeg plejer at sige til folk. I de enkelte teams har man stor mulighed for at forfølge opgaver og forretningsmuligheder uden for meget bureaukrati og for tunge forretningsgange - så man kan rent faktisk agere hurtigt og effektivt som en lille virksomhed. På samme tid har man supportfunktionerne og systemerne fra en klassisk, stor virksomhed til at understøtte en i sit arbejde i dagligdagen. Derudover mener jeg, at Sweco er en attraktiv arbejdsplads, fordi jeg har rig mulighed for at udvikle mig personligt i lederrollen og rent fagligt ved at arbejde med nye tekniske områder. Fælles for begge er, at der er en fin balance imellem læringsmetoderne, der typisk er gennem kurser og uddannelser og så i dagligdagen, hvor det tillærte skal ud at leve, og hvor man samtidig hele tiden udvikler sig og lærer, uden man måske lige bemærker det fra dag til dag.