- Emil Haldan
- 24 år
- Ansat siden 2019
- Bsc. Data Science (ITU)
Kan du kort beskrive det forretningsområde, du beskæftiger dig med og dine primære arbejdsopgaver
Via EPICO NextGen sidder jeg hos VELUX og VILLUM fonden som er almennyttige fonde. Jeg er del af et mindre team, der arbejder med IT-administration. Da vi kun er tre personer, arbejder vi med en bred vifte af forskellige arbejdsopgaver, hvor min primære rolle er RPA udvikler (Robotic Process Automation).
VELUX og VILLUM fonden investerer over en milliard kroner om året til bl.a. videnskabelig forskning og antropologi. Det betyder at der opstår rigtig mange projekter som skal behandles, da der kommer mange ansøgninger ind. Det ender med en masse administrativt arbejde, hvor nogle af de manuelle processer er tidskrævende og stor i volumen. Her er min primære rolle at undersøge mulighederne for automatisering, udvikle, kvalitetstjekke processerne, og til sidst implementere det i drift. På baggrund af det får de administrative medarbejdere i fondene muligheden for at bruge deres kompetencer på opgaver, som kræver det menneskelige ”touch”, som ofte mere spændende og meningsfyldte.
Ud over dette udfører jeg også administrativt arbejde og support-opgaver. Det omhandler typisk at tage kontakt til en leverandør, eller at hjælpe folk med at anvende Salesforce og deres mobiltelefoner.
Stillingen er studierelevant og matchet til, hvad jeg har udtrykt om min karriereudvikling til min personlige NextGen Agent.
Hvad er de mest spændende og udfordrende opgaver i dit job?
Indtil videre har både den mest spændende og udfordrende opgave været at programmere en ”arkiverings-robot”.
Det har der været behov for, da det hidtil har været en kompetent medarbejder som har stået for manuelt at arkivere ansøgninger til projekter, hvorefter de videresendes til diverse uddelingsområder. På trods af, at hun gør et godt arbejde, er der stor sårbarhed i processen, eksempelvis hvis hun er syg, har ferie eller skifter job.
Derfor var min første arbejdsopgave at lave en proces, som erstatter lige præcis den opgave, hun sidder med. Medarbejderen er vildt begejstret over vores samarbejde, da det fjerner det tunge ansvar fra hende, og giver hende tid og mulighed for at kigge på andre opgaver.
Robottens formål er at behandle de ansøgninger der kommer ind, således at de bliver screenet før de sendes ud til de forskellige fondsrådgivere i uddelingsområderne. Her er det rigtig vigtigt, at både organisationerne og ansøgerne bliver ”linket” op til de organisationer og kontakter, vi har i vores database.
Da ansøgere nogle gange kan forsøge at skjule sig, da de har en forhåbning om at det vil øge deres chancer for at modtage en bevilling, skjuler de nogle gange mellemnavne, eller anvender et andet telefonnummer og lignende.
I den sammenhæng har jeg lavet et dynamisk system som matcher ansøgere med kontakterne i vores database, baseret på fundamentale NLP koncepter, Python, og SQL queries.
Problemstillingen er dissideret triviel, men for at automatisere det ”menneskelige touch”, skal der rigtig meget arbejde til.
Hvordan bruger du din uddannelse i din nuværende stilling?
Data Science går ud på at analysere data til formål for at kunne fortælle en historie. Vi har primært lært om matematikken og intuitionen bag machine learning, og hvordan man behandler kvalitativt data i store mængder, også kaldet NLP (natural language processing). Størstedelen af de fag, jeg har i forbindelse med Data Science, kan bruges i praksis i min nuværende stilling. Alt fra SQL, programming, datascraping, effektivisering af algoritmer, data pre-processing, machine learning og NLP.
Hvad er de tre vigtigste ting for dig i dit arbejde hos EPICO NextGen?
- At jeg får erhvervserfaring inden for det felt, jeg ønsker at udvikle mig indenfor.
- At jeg selv kan bestemme mine arbejdstider. På den måde kan jeg tilpasse det skolen, eller få lov til at sidde i længere perioder og udvikle.
- At have en organisation der hjælper mig med forventninger og det praktiske ved at starte en IT-karriere.
Et mere lavpraktisk eksempel var, at jeg i en periode ikke havde registreret løn i tide, hvilket betød, at jeg var tæt på at få udskudt en lønseddel. Det lyder ikke som meget, men som studerende kan det virkelig slå hul i økonomien. Jeg har aldrig før oplevet, at en arbejdsgiver har gået så langt for at jeg skulle få min løn. Jeg blev både kontaktet på mail, arbejdsmobil, privat mobil, opkald, LinkedIn og Facebook. Jeg endte med at få min løn til tiden, selvom omstændighederne var selvforskyldte.
Hvorfor er EPICO NextGen en attraktiv virksomhed for dig at arbejde i?
EPICO NextGen behandler sine konsulenter på en helt særlig måde. Jeg føler, at jeg er en del af holdet og ikke bare en ressource.
Jeg har ikke haft den oplevelse hos andre virksomheder, eller hørt om andre der har fået den oplevelse og sparring, som jeg har fået. Kontrakter hos NextGen er konkurrencedygtige, hvilket gør det endnu mere attraktivt at være hos dem. Derudover er jeg kæmpe fan af, hvor ivrig min personlige agent har været i forhold til min fremtidige karriere og mine muligheder hos NextGen. Overordnet set har jeg fået en masse inspiration og stor glæde af, at blive en del af NextGen hos EPICO-IT.