Der er ingen tvivl om, at netværking har ændret sig drastisk siden de sociale mediers indtræden. Du kan nu få adgang til et virtuelt jobmarked og opbygge et professionelt netværk ved at nå ud til de helt rigtige mennesker og holde dig ajour med nye trends og medier.
Arbejdsgivere ser i stigende grad på kandidaters tilstedeværelse på sociale medier. Ved at opbygge et professionelt netværk af ligesindede, kan du vise potentielle arbejdsgivere din passion og interesse for dit felt.
I denne artikel får du 5 tips til, hvordan du kan styrke din chancer for at få drømmejobbet!
1. Brug LinkedIn
Det allerførste skridt er at oprette en LinkedIn profil. LinkedIn er verdens største faglige netværk med over en kvart milliard brugere. At have en Linkedin profil er i stigende grad en nødvendighed, frem for en bonus.
Det handler dog ikke kun om at at oprette en profil. Du er nødt til at engagere dig i forskellige netværk på LinkedIn for at finde ligesindede, men også potentielle arbejdsgivere.
Start med at opbygge en professionel profil ved at tilføje uddannelse, stillinger, kompetencer, relevante interessegrupper og virksomheder. Alumni-netværk og interessegrupper er ofte overset, men er faktisk en fremragende måde at finde job, kontaktpersoner og selv forretningspartnere.
Hvis du søger en stilling hos en bestemt virksomhed, kan du linke med den HR ansvarlige og dermed øge dine chancer for at blive bemærket.
Sørg for løbende at være aktiv ved at dele relevante artikler og projekter du har udarbejdet.
2. Brug X til at opbygge netværk
X - det tidligere Twitter - er en fantastisk måde at oprette forbindelse til mennesker over hele verden, som deler din passion for et specifikt emne.
Du kan bruge Twitter til hurtigt at finde fagfolk i dit område og følge deres opdateringer. Deltag i de forskellige debatter og engagér dine egne følgere i dine seneste projekter.
3. Blog om din passion
Blogging er et glimrende middel til at dele dine ideer med verden - samtidig med at du kan netværke med ligesindede. Din tilgang til blogging skal være professionel og erhvervsorienteret. Dit netværk vil sætte pris på det, og du kan blive belønnet med nye, relevante kontakter. Hvis du ikke har tid, lyst eller overskud til at oprette en blog, så kan du overveje at kontakte forfatterne på de blogs, som du selv læser og tilbyde dem at lave et gæsteindlæg.
4. Opbyg en online-portefølje
Giv potentielle arbejdsgivere mulighed for at se de projekter, du har udarbejdet i løbet af din professionelle karriere. Det gør det nemmere for arbejdsgivere at vurdere dine kompetencer, og det viser også, at du er stolt af dit arbejde.
5. Hold dine private og professionelle profiler adskilt!
I mange tilfælde er det bedst at holde sine private og professionelle profiler adskilt. Dit professionelle netværk har ikke lyst til at se, hvad du har spist til aftensmad eller billeder fra din ferie i Thailand. Hold din professionelle facade på de sociale medier poleret og relevant!
For eksempel kan du bruge din Facebook profil til at holde kontakten med familie og venner, og Twitter og LinkedIn til dine professionelle kontakter. Husk, at arbejdsgivere højst sandsynligt vil søge efter din profil, når de udvælger kandidater, så sørg for at holde din online tilstedeværelse professionel.
Supplér din online tilstedeværelse i den virkelige verden
Følger du disse fem trin er du godt på vej til at opbygge et personligt brand online, der giver fremtidige arbejdsgivere et tydeligt billede af din faglighed. Du kan med fordel også deltage i relevante faglige arrangementer og på den måde udbygge dit professionelle netværk med andre, der brænder for det samme som dig. Som studerende får du ofte rabat til konferencer, seminarer og lignende.